maandag 8 januari 2018

Badkamers

Toen mijn ouders het huis kochten uit de familie van de broer van mijn opa, in de jaren 70, was het al een jaar of twintig niet meer bewoond. Badkamers en warm water waren er niet. Wel een klein kamertje naast waar mijn ouders sliepen met een toilet en een wastafel. Wat toen al een grote luxe moet zijn geweest. Maar wij kindjes werden gewassen in de keuken in een grote keramiek wastafel welke als gootsteen functioneerde. De toilet was buiten maar buiten gebruik, dus hadden we elk een plas-emmer, die s ochtends werd geleegd bij de fontein. Warm water kregen we door pannen op het grote houtfornuis te zetten. Die tevens het huis verwarmde beneden in de keuken en ons van warm water voorzag voor de kruiken in ons bed. 

De oude douche op een verhoging
Mijn ouders besloten bij het openbreken van de muur van huis naar Grange om er 2 slaapkamers en 2 badkamers bij te bouwen. Op elke verdieping een. Helaas was de aanleg daarvan nogal bizar door de constructie van het huis. We kregen een wirwar van trapjes. Door steeds maar weer problemen met de waterleidingen en het jaar op jaar solderen en nieuwe stukjes koperen pijp te zetten werd het aangezicht steeds erger en erger. Een wirwar van koperen leidingen lopen langs de muren van de badkamers. Maar zolang we konden douchen staken we ons kop in het zand. Hoe vaak waren we er nou eigenlijk. Het werkte, al was het verre van ideaal. Maar omdat ik begon op te knappen en steeds meer mensen over de vloer kreeg en ook steeds langer dan een dagje werd het toch een "dilemma". We hadden echt goede en vooral schone badkamers nodig. Nu lekte de douchebak onder zijn betonnen constructie, liep het water in de tuinkamer eronder uit en rotte de vloer weg. Het warm water apparaat lekte ook aan alle kanten en had nogal kuren. Of het was loeiheet of ineens ijskoud. De afvoerpijpen van de wasbakken, de aanleg van de wasmachine, alles was eigenlijk gewoon prutswerk. Maar de Pater Familias zag er geen heil in en alle voorgenoemde zaken waren mijn waanbeelden en kwamen niet overeen met de werkelijkheid (nou ja zijn werkelijkheid eigenlijk). Wat te doen? Het begon met vooral schoonmaken en nog meer schoonmaken. Maar dat was gewoon echt niet genoeg. Om dan in 2016 na de zoveelste verbranding onder de douche in een "nu ben ik er helemaal klaar mee" aanval toch te doen wat ik dacht dat goed was. De badkamer werd geheel afgebroken. Mede op zeer dringend advies van alle gasten die waren geweest in de loop der tijd. 

Nieuwe badkamer met vogels en blauw glazen douchewand
De badkamer beneden waar een slaapkamer aan grenst werd opgedeeld in een badkamer en een aparte toiletruimte. Mede omdat die dan ook voor het huis was als er mensen beneden waren. Wel zo prettig. Dan bleef de badkamer voor de mensen die beneden sliepen.De muur sloopte ik er zelf uit. Eerst was ik nog vol goede hoop dat ik alle kapotte tegels eruit kon slopen om dan met een restant die gaten op te vullen. Dat scheelde dan weer het opnieuw betegelen. Maar alles was in specie gelegd dus slopen was een stuk makkelijker. Gelukkig kwam mijn stucad'or te hulp met gereedschap. Op basis van zijn advies en gereedschap sloopte ik in 3 dagen de tussenmuur, voer al het puin af naar de stort, haalde alle kasten van de muur, alle bouten uit de muur, sloopte het ontzettend idioot gemaakte platform voor de douche eruit. Nu wisten we waar de stank vandaan kwam. Eronder lag een dikke laag verrot, nat, pulver van hout van zeker 20 cm dik. Welke elke keer nat werd omdat de bak lekte en de afvoer niet was geseald maar los in elkaar was gezet. Ik vond er zelfs totaal verroest gereedschap tussen. Alles wat nog kon worden gebruikt werd grondig schoongemaakt en weer in ere hersteld. De grote wasbak voor in de badkamer, een op zolder gevonden fonteintje voor in de toilet, een kapot onderstel van een tafel als wastafel in de toilet, een oude plank van zolder als tafelblad. 

Aparte toiletruimte met upcycle spullen
Met hulp van de tegelzetter werden er nieuwe muren ingezet en een afscheiding tussen badkamer en toilet. De elektricien voorzag me van nieuw elektra want een stopcontact op 10 cm van een douchebak of een stopcontact onder de wastafel was nou niet echt veilig en "au norme". Kortsluiting had ik destijds ook regelmatig. En een goede aansluiting voor een warmwaterapparaat. Elke badkamer heeft nu zijn eigen warmwaterapparaat zodat ieder zonder zorgen warm kan douchen. De loodgieters vervingen alle afvoeren en maakten beneden in de tuinkamer allerlei aftapmogelijkheden om het water in de winter goed eruit te kunnen krijgen. Witte frisse tegels en op zijn frans behang in de badkamer. Hier koos ik voor vogeltjes en daarbij een blauw plafond. Op zolder vond ik oude deurtjes die ik weer als "trappe visite" kon gebruiken voor de leidingen die nu allemaal mooi achter de muurtjes liepen. Wat zag het er mooi uit. Het resultaat is een mega metamorfose! Maar hoe dit nu uit te leggen aan de Pater Familias die na veel gekreun en gezucht dan toegaf dat ik het eventueel mocht "repareren" maar absoluut niet mocht "renoveren".  Maar helaas reparatie was toch echt wel een gepasseerd station.


De oude bovenbadkamer
De badkamer boven met bad was nu ineens wel erg sneu aan het worden. Omdat daar de douche al niet meer werkte en lekte. Het warmwater-apparaat van de zolder zorgde voor vreemde fluctuaties in warmte en toevoer moest ook deze er aan geloven. Ook hier was "reparatie" geen optie en werd het een "renovatie". Het bad wilde ik erg graag houden maar die bleek toch meer schade te hebben dan we dachten aan de onderkant. Helaas namen ze hem mee in plaats van achter te laten om in de tuin weer te kunnen gebruiken. Het zij zo. 


Bad met bankje
Het nieuwe bad is van arcylic en daarmee blijft het water een stuk warmer. Helaas bleek na plaatsing en alle werkzaamheden dat er buts inzat. Natuurlijk was niemand de schuldige. Dus zucht ik even en zal het dan zelf wel repareren in het voorjaar. Van oude bed-onderdelen van de zolder maakte ik een wastafel-blad en een bankje voor bij het bad. Wassen, schuren en lakken. Ook hier weer witte tegels en behang. Hier viel de keuze, eigenlijk bij toeval, op bamboe. Ja inderdaad bamboe. Aangezien ik het bamboebos van de Pater Familias zo zeer had ingeperkt leek me een kleine ode niet misplaatst. Hopelijk ziet hij de humor er van in. Het is nogal aanwezig maar het is wel erg leuk. En het is tenslotte toch ook een Elias invloed , niets is gewoon bij ons. Er is al genoeg gewoon in de wereld. Het poesbeest vind het allemaal geweldig en is dan ook niet weg te slaan uit de badkamer. In voorjaar moeten er nog wat afwerkingen worden gedaan.
Wastafel op oude eikenplanken met bamboeachtergrond
Behangen bij 5 graden is zeker niet bevorderlijk voor het resultaat maar het zit wel muurvast nu. Nog op zoek naar spiegels en wat hout om af te werken en het is af. In bad liggen is echt heerlijk. In de winter nog even denken over de kleur van de vloer. De oude terra cotta tegels hoopte ik te redden maar ze zijn zo aangetast door kalk, verf dat ik ondanks de azijn/bicarbonate schoonmaak ze maar niet meer mooi krijg. Dus dan toch maar verven. Iets waar ik totaal van gruwelde, maar meer en meer zie dat dat wel eens de beste oplossing voor de vloeren kan zijn. Dus weer een ding op mijn "TO DO" lijst voor de winter. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten